Zo ongeveer halverwege... - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu Zo ongeveer halverwege... - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Zo ongeveer halverwege...

Door: hansduif

Blijf op de hoogte en volg Hans

18 Juli 2012 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay


You used to think that it was so easy
You used to say that it was so easy
But you're tryin', you're tryin' now

Gerry Rafferty – Baker Street


Beste, lieve allemaal,

Vanuit Le Puy-en-Velay een warme groet van deze pelgrim met inmiddels 1.575 km’s op de teller. Met die afstand ben ik zo ongeveer halverwege Rome, wat geplande tijd betreft ook.

Om door te gaan met de beeldspraak van mijn vorige verslag: ik heb me aangepast aan de natuur ;-) Waren de toppen tot Auxerre nog maximaal 400 meter, na Vézelay werd het al snel zo’n 800 meter en inmiddels heb ik bergen van meer dan 1.400 meter gehad. Oftewel de toppen worden hoger en de dalen zijn er ook nog wel, maar zijn minder diep.

Ik weet nog steeds niet waar ik precies doorheen moest, maar ik ben wel ergens doorheen gegaan en daardoor voel ik me een stuk beter dan eerder het geval was. Opgeven is geen serieuze optie meer! Na een week of 10 ben ik dan eindelijk in de conditie die ik eigenlijk al na 3 weken had willen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het nu allemaal ”appeltje-eitje” is. De ene dag stap ik bijna fluitend 36 km weg, een volgende dag zijn 20 ki-lo-me-ters een ware worsteling.

Lichamelijk heb ik nog steeds last van een breed scala aan klachten. De nieuwe nagel op mijn wijs-teen levert nog veel groeipijntjes. De nagel van mijn rechter grote teen zit voor ruim de helft los, net als de nagel van mijn linker middelteen. Verder is er regelmatig (spier)pijn aan schouders, onderrug, onder- en bovenbenen, billen en knieën. Maar het is allemaal minder en lang niet zo continu als in het begin mijn knietjes. En dus slaap ik ook een stuk beter en zoals bekend: goed slapen is de basis van een goed leven.

Een heel ander probleem is dat het soms lastig is om aan de goede wandelkaarten te komen. De kaarten die ik gebruik zijn zo gedetailleerd, dat ze alleen plaatselijk te koop zijn. Vergelijk het met het kopen van een plattegrond van Deventer in Driebergen of omgekeerd. Ironisch genoeg is het eerste wat ik doe als ik een nieuwe kaart heb kunnen scoren: de schaar er in! Natuurlijk ga ik niet lopen zeulen met papier dat ik niet nodig heb…

Jenny had me vooraf gewaarschuwd: door de ontvolking van het platteland is het soms lastig aan eten te komen. Aan eten komen is nog haast nooit een probleem geweest, het vinden van onderdak echter wel. Als redelijk luxe pelgrim slaap ik vrijwel steeds in hotels (ik probeer zo min mogelijk “te bedelen” bij kloosters of gewoon bij mensen aan te bellen). Helaas, in de kleinere dorpjes waar vroeger altijd wel een hotel was, zijn de hotels nu verdwenen. Dat komt door de ontvolking, maar ook door de crisis en, met dank aan Brussel, door strengere (veiligheids)regels.

Wat erg bijgedragen heeft aan mijn betere gevoel zijn de diverse avontuurtjes die ik heb beleefd en de leuke contacten. In België was ik al eens “gered” door de Nederlandse Bergsportvereniging, toen er dankzij een plaatselijk feest geen vrij bed meer te vinden was, maar ik wel in de “tukhut” mocht slapen. De afgelopen weken ben ik ook regelmatig door Nederlanders geholpen.

Toen ik in Vézelay aankwam, was het postkantoor al dicht, dus moest ik een dag blijven (geen straf) om het noodpakket op te halen. Zodoende kwam ik in contact met Wieneke en Paul, die met de laatste dag van de door hen georganiseerde kunstreis bezig waren. Zij wonen de helft van het jaar in Marigny l’Eglise, waar ik de volgende dag in de gîte zou slapen. Helaas was de gîte gesloten en de burgemeester die als enige de sleutel heeft, was tot ’s avonds laat in vergadering. Paul en Wieneke waren zo vriendelijk om me niet alleen onderdak maar ook heerlijk eten te verschaffen en bovenal: aangename gesprekken.
Aangename gesprekken had ik de volgende dag ook met Abe, die samen met zijn vrouw Astrid een hotel runt. Omdat ik de enige gast was, had Abe alle tijd om smakelijke verhalen te vertellen over zijn nogal rijke leven (incl. contacten met vele BN-ers, van Nina Brink tot Ruud Lubbers).
Twee dagen later zat ik in mijn eentje in een heel grote gîte, maar het enige restaurant was dicht en de supermarkt opgeheven. Bij een paar Nederlandse jongelui kreeg ik vrijwel gratis mijn favoriete linzenpotje in blik.
En weer een paar dagen later was ik al van de route afgeweken naar een wat grotere plaats om een hotel te vinden. Maar er was een bruiloft, dus werkelijk alles zat vol. Uiteindelijk kwam ik via een heel aardige Fransman in contact met Lonneke die daar een camping runt en waar ik in een caravan kon slapen (gelukkig koos ik niet voor een tent: ’s nachts was het noodweer).

Met het weer heb ik overigens nog steeds heel veel geluk. Echt heel warme dagen heb ik nog niet veel gehad, wel veel half tot zwaar bewolkte dagen: prima wandelweer. Het heeft veel geregend, maar vaak ’s nachts of nadat ik al aangekomen was, of net op mijn rustdag.

Wat een dag lopen in de buitenlucht ook met zich meebrengt, is dat het eten ’s avonds extra lekker smaakt. Behalve die ene keer dat ik pens op mijn bord kreeg, heb ik altijd lekker gegeten, vaak erg lekker en soms echt schandalig lekker.

De vorige keer had ik beloofd een beschrijving te geven van een “doorsnee-dag van een pelgrim”, maar ik denk dat dit verhaal dan wel erg lang wordt, dus dat beschrijf ik een andere keer.


Met warme pelgrimsgroet
en een dikke knuffel voor de dames,
;-)
Hans Duif
Pelgrim onderweg naar Rome
Met 1.575 km’s op de teller
Vanuit Hotel Saint Jacques
Le Puy-en-Velay
http://www.hotel-saint-jacques.com

PS Mijn tocht nu is natuurlijk voor een groot deel te vergelijken met mijn tocht naar Santiago 14 jaar geleden, maar er zijn ook heel veel verschillen. Daar zou ik een lang verhaal over kunnen schrijven, maar laat ik het hier beperken tot één groot verschil. In 1998 moest ik iedereen nog uitleggen waar Santiago de Compostella ligt, vervolgens werd ik op zijn minst meewarig aangekeken maar veelal voor volslagen gek verklaard. Nu moet ik vooral uitleggen dat ik NIET naar Santiago loop: iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die de camino gelopen of gefietst heeft en/of heeft zelf een deel van de route gedaan.

PS2 De wittebroodsweken met mijn nieuwe liefde, Toppie, zijn over, maar ik houd inmiddels zielsveel van haar en zou haar niet meer kunnen missen. Ze zorgt voor communicatie met de achterban, helpt met zoeken naar onderdak, beschikt inmiddels over al mijn muziek enzovoorts. Zonder Toppie zou deze blog ook veel minder fraai zijn geweest. Wel heb ik Toppie vrijwel direct een vermageringskuur laten ondergaan: door het terugsturen van haar accu is ze bijna een pond afgevallen.

PS3 Mijn oorspronkelijk rode sleutelvignet is (net als mijn haar) door de zon flink aan het verkleuren; als dat zo door gaat is het vignet oranje als ik in Rome ga arriveren…

PS4 Voor wie een mooie kunstreis wil maken: kijk eens op http://www.romaansbourgondie.nl/

PS5 Van blaren heb ik nog steeds vrijwel geen last (gelukkig), ook niet met de Solognac’s. Die Solognac’s moeten na ruim 500 km wel weer vervangen worden door een nieuw paar.

PS6 Voor de topofielen en cijfermensen weer een nieuw overzichtje:
Dag 53, di 26-6 Cravant (beide hotels vol, dus zeer chique chambres d'hôtes), 25 km
Dag 54, wo 27-6 Vézelay, 32 km
Dag 55, do 28-6 Rust- en regeldag in Vézelay
Dag 56, vr 29-6 Marigny l'Eglise, 27 km
Dag 57, za 30-6 Montsauche-les-Settons, 26 km
Dag 58, zo 01-7 Anost, 21 km
Dag 59, ma 02-7 Larochmillay, 38 km
Dag 60, di 03-7 Issy-l'Évêque, 30 km
Dag 61, wo 04-7 Bourbon-Lanncy, 26 km
Dag 62, do 05-7 Rust- en regeldag in Bourbon-Lancy
Dag 63, vr 06-7 Le Donjon, 36 km
Dag 64, za 07-7 Lapalisse, (alle hotels vol dus naar camping van Lonneke in) Beaulieu - St. Prix, 25 km
Dag 65, zo 08-7 Le Mayet de Montagne, 21 km
Dag 66, ma 09-7 Rust- en regeldag in Le Mayet de Montagne
Dag 67, di 10-7 Chabreloche, 35 km
Dag 68, wo 11-7 (door zoektocht naar kaart een korte etappe) Noirétable, 11 km
Dag 69, do 12-7 Lange bergetappe naar Vertolaye, 42 km
Dag 70, vr 13-7 Korte etappe naar Ambert (stedenband met Gorgonzola!), 16 km
Dag 71, za 14-7 Korte bergetappe naar St. Anthème, 22 km
Dag 72, zo 15-7 St. Bonnet-le-Château (hotel gesloten, geslapen in stacaravan op de camping), 27 km
Dag 73, ma 16-7 Zware bergetappe naar Retournac, 39 km
Dag 74, di 17-7 Korte etappe naar Vorey-sur-Arzon, 16 km
Dag 75, wo 18-7 Le Puy-en-Velay, 28 km
Dag 76, do 19-7 Rust- en regeldag in Le Puy-en-Velay
Dag 77, vr 20-7 Rust- en regeldag in Le Puy-en-Velay

PS7 Dat ik zo makkelijk een etappe-overzicht kan maken, komt ook omdat ik heel consequent 6 km per uur loop (dat wordt regelmatig geijkt a.d.h.v. kaart en kilometerpaaltjes) en dat rekent heel prettig: 10 minuten is een kilometer.

PS8 Nu hoor ik de (project)managers al rekenen: 3.000 km met 6 km/h is slechts 500 uur, dus een projectje dat makkelijk in 13 weken gedaan kan worden. Maar zo werkt het dus (ook hier) niet!

PS9 Last but not least: HARTELIJK dank aan iedereen die een reactie achterliet op deze blog of mij een mailtje stuurde. Er lijkt (helaas) vrij breed de opvatting te leven dat een pelgrim niet gestoord mag worden, terwijl elke reactie of mail juist voor veel positieve energie zorgt.

  • 18 Juli 2012 - 22:23

    Jack:

    Ciao pellegrino!
    ga zo door man!
    ik volg je, zij het onregelmatig, met veel interesse!
    en belagen met de dagelijkse besognes vanuit Utrecht blijf ik ook doen!
    take care of yourself,
    Jack

  • 19 Juli 2012 - 00:26

    Jodie:

    Wat ga je opeens snel.... Leuk dat het allemaal weer wat prettiger voor je gaat. Prachtig gebied waar je door komt. Vrienden hebben huis 7 km van Ambert, ik ken het daar goed. Ik blijf je volgen. Liefs, Jodie

  • 19 Juli 2012 - 17:11

    IDA:

    Ik had je gezegd, dat ik het niet meer nodig vond, je op deze manier te bereiken. Maar ik vind het zo`n mooi geschrijf en zulke mooie plaatjes, dat ik toch maar reageer. Echt prachtig. Maar vooral het feit, dat je het weer een beetje ziet zitten en met ferme pas richting Rome gaat!
    Veel liefs en sterkte met alles. De Tante.

  • 19 Juli 2012 - 18:12

    Jacqueline:

    Hoi Hans,
    ik heb weer genoten van je wandelverslag. Ik volg je (dankzij je exacte route-aanduiding) heel precies, wel met tussenpozen maar zo veel als mogelijk.
    Mooi dat je op schema ligt. Ben je dan ook eind september/begin oktober al in Rome?
    Fijn dat het beter met je gaat,
    let goed op jezelf, veel wandelplezier,
    liefs, Jacqueline

  • 19 Juli 2012 - 20:07

    Pim En Corry:

    Lieve Hans,
    Wat een boeiend verslag heb je er weer van gemaakt. Vooral omdat in Nijmegen de vierdaagse wordt gehouden en we elke avond op TV de wan delaars kunnen volgen.Je ziet daar ook meer blaren dan in een heel jaar.Fijn dat het lichamelijk ook beter gaat.Mooie foto's ook.Ik denk dat je geen spijt hebt dat je voor de route door Frankrijk hebt gekozen.Wij leven met je mee,je hebt goed gezelschap
    en houdt de moed erin.Geniet er ondanks alle ongemakken toch van. Deze kilometers heb je toch maar in je zak.Veel liefs,Pim en Corry

  • 20 Juli 2012 - 12:30

    Piet En Carla:

    Leuk dat je ons regelmatig op de hoogte houdt en dat dit je gaat lukken ondanks je leeftijd en je kwaaltjes (die iets minder uitgebreid mogen, zit er teveel oestrogeen in je eten?). Als PM denk ik dat je ook wel 7 km per uur kan halen.

    Voor je muzikale ondersteuning: zoek eens naar Pilgrim van Uriah Heep (meest onderschatte band van de seventies):
    hierbij alvast de lyrics:
    A pilgrim at the grey of dawn
    Leaving in the mist of morning
    On his journey of goodness
    Heaven sent, God blessed

    Pilgrim laughing at the world
    Spreading joy at the touch of his hand
    Wiping out all the misery
    Making love and history

    Those of us who don't know war
    We shouldn't try to make it
    'Cause so many did and even more died
    Do you think you could take it

    'Cause Love lies waiting at our back door
    Such a beautiful matter of fact
    Life's like an apple with love as the core
    And I'll tell you 'bout that

    Just a man in my prime
    Love was there but I had no time
    I was cheered and adored
    And I thought fame was all the world
    Battles won and victory cheers
    Were the sounds I'd heard for years
    But the woman I really loved
    Was losing me to all this blood I only knew I had to win
    And build a world where I was king
    But leaders come and leaders go
    And that's the truth I came to know
    Love or war I could not choose
    And so both I had to lose

    Lekker ritme om te lopen (of andere dingen te doen :-))

    Groeten van Piet, Carla en de kinderen


  • 22 Juli 2012 - 19:20

    Bob Van Schubert:

    Hallo Hans, leuk om weer wat van je te horen. De tijd vliegt en zo ook de kilometers die jij loopt. Verbazingwekkend, dat je al weer op de helft bent. Leuk verhaal en mooie foto's. Ben benieuwd naar de rest van je avonturen.

  • 07 Augustus 2012 - 19:15

    Lily En Jeu Dassen:

    Hoi Hans,
    Het is bijna niet te vatten dat jij nog altijd bent aan het lopen.Na jou hebben we nog vreselijk veel gasten gehad maar jij bent de eerste in 9 jaar waar zoveel mee gemaild wordt !!De tube wasmiddel is nog niet leeg dus had je er nog veel mee kunnen wassen !!! Een tijdje na jou heeft een fietser in onze camper geslapen omdat er nergens een slaapplaats te krijgen was die betaalbaar was en het werd al donker.Als hij in Compostella aankwam zou hij een kaartje schrijven maar we hebben nog niks gekregen. Misschien is hij wel terug naar huis gefietst ?????Hans hou je goed, let op je knie en tot mails.
    Groetjes van Lily en Jeu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Hans

Voetreis naar Rome

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 48568

Voorgaande reizen:

05 Mei 2012 - 28 Oktober 2012

(d)Rome(n)

Landen bezocht: