Met ups en downs voorwaarts - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu Met ups en downs voorwaarts - Reisverslag uit Auxerre, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Met ups en downs voorwaarts

Door: hansduif

Blijf op de hoogte en volg Hans

25 Juni 2012 | Frankrijk, Auxerre


C'est l'histoire d'une trêve que j'avais demandée
C'est l'histoire d'un soleil que j'avais espéré
C'est l'histoire d'un amour que je croyais vivant
C'est l'histoire d'un beau jour que moi, petit enfant
Je voulais très heureux pour toute la planète
<...>
Non, non, rien n'a changé, tout, tout a continué
Héhé! Héhé!

Les Poppys


Beste, lieve allemaal,

Met 1.027 km op de teller zit ik nu in Auxerre. Er is weer een hoop te vertellen, ik zal mijn best doen niet al te langdradig te worden.

Zoals de titel van deze post al doet vermoeden, kent mijn tochtje ups en downs, en dat niet alleen door de heuvels (tot nu toe niet veel hoger dan 300 meter, maar omdat het steeds heuvel-op, heuvel-af gaat, stijg en daal ik toch veel op een dag). Eerlijk gezegd had ik het vooral tussen Visé en Sedan even flink zwaar. In Nederland had ik steeds vooraf een slaapadres gereserveerd, daarna ging ik op de bonnefooi. Het is het avontuur, maar het is niet altijd even leuk om na een lange wandeldag een zoektocht langs hotels te moeten maken. In België kon ik maar weinig via GR’s lopen en dus werd het vaak lopen in de berm langs (grotere) wegen.

Daarnaast viel en valt het fysiek dus allemaal ook wat tegen. Met mijn knieën gaat het inmiddels redelijk, maar ik heb er nog regelmatig last van. Maar dat wordt dan nu wel afgewisseld met (spier)pijn in voeten, bovenbenen, billen, rug en schouders. Met mijn kleine teen was weinig mis, met zijn buurman (dat heet dan vast een ringteen) des te meer. De nagel is inderdaad afgevallen, de blaar werd eelt en daar probeert een nieuwe nagel doorheen te komen. Punt is dat ik nog steeds mijn tocht in 1998 als referentie heb en toen was ik nog een jonge god van 36 jaar. Tijdens een korte blik op een EK-wedstrijd bedacht ik me dat daar ook geen voetballers van 50 jaar aan meedoen, dus blijkbaar is leeftijd wel een factor (niet dat de jongelui van ons tijdens het EK het zo goed deden).

Dat het allemaal geen simpele wandeling is, viel ook te merken aan mijn beroemde Palladiums, die veel harder sleten dan gepland was. Inmiddels heb ik hier in Auxerre al nieuwe schoenen moeten kopen, Palladium-achtige schoenen die milieu-vriendelijk in Spanje gemaakt worden.

En dan is er natuurlijk het paradoxale gegeven dat ik erg lang naar deze(ook dure) tocht heb uitgekeken, en dan MOET je er dus ook van genieten, zodra er niet genoten wordt baal ik dus dubbel… Wat me nooit eerder is overkomen, gebeurt nu dus wel: soms denk ik gewoon terug naar huis te gaan…

Goed, genoeg over de “downs”. Want verder is het vooral flink genieten: van de mooie natuur, van het heerlijke Franse eten enzovoorts. Juist na een dag wandelen is het extra fijn een koud biertje te drinken, een warme douche te nemen, lekker te eten en tussen schone lakens te gaan slapen.

Met het weer tref ik het nog steeds enorm. Ik heb nog weinig echt zonnige dagen gehad, maar (half) bewolkt is juist prima wandelweer. Afgelopen donderdag ben ik tijdens een enorme onweersbui zeiknat geregend, maar heel vaak is het pas gaan regenen als ik al in een hotel zat.

Wat snelwegen als de A2, A9 en A10 voor de automobilist zijn, zijn de Grande Randonnées (GR’s) voor de wandelaar. Vanaf Reims heb ik de GR654 gevolgd, een van de “aanvoer-routes” naar Santiago. Daar had ik ook een goede gids bij, en de GR’s zorgen voor veel mooie paden die je anders niet zo snel vindt. Nadeel daarbij is dat die paden na een regenbui soms wat minder lekker lopen. Op een maandagochtend had ik in no-time aan beide schoenen een klomp klei van het formaat waarmee een kleuterklas een leuke ochtend kan beleven, dus dan is het weer snel uitwijken naar een normale weg.

Het grappige is dat de GR654 vanaf Reims enige dagetappes samenvalt met de GR145, een deel van de Via Francigena, ofwel de stokoude route van Canterbury naar Rome. Ik heb nu dus al wat stukken van de Via Francigena gelopen, die ik pas in Italië weer op zal pakken.

Op 14 juni kwam ik (zoals de Grasjes het zo mooi verwoordden), onderweg naar Petrus, ook nog Abraham tegen. Dat was wel iets om even bij stil te staan, dus ik gunde mezelf een “vrije” dag. Maar dan wel in een stad waar iets te doen/zien was (incl. internetcafé dus) dus week ik af van de GR654 en verbleef in St. Dizier.
*** Iedereen die me via SMS, mail of blog heeft gefeliciteerd: HARTELIJK DANK!!! De vele felicitaties deden me erg goed. ***
De adviezen over het nemen van een vrije dag, biertje of wijntje heb ik allemaal opgevolgd ;-) Om 0.01 trakteerde ik mezelf op een “piccolo”, ’s avonds heb ik op kosten van de tante schandalig lekker gegeten in Brasserie de La Gare (wel toepasselijk voor een ex-NS-er).

Deze post is de eerste die ik lekker op mijn netbook (Toppie) kan samenstellen. Het Toppie lag (nog net) braaf op me te wachten toen ik in Auxerre aankwam, maar helaas bleek mijn pakket met hulpgoederen alweer terug gestuurd naar Nederland. In 1998 heb ik nog een keer met smart op opgestuurde schoenen zitten wachten, dus ik had nu Ground Control instructies gegeven voor zeer tijdige verzending. Maar de wereld is veranderd, pakketjes zijn nu al in 2 dagen in Frankrijk. En anders dan de website van TPG vermeldt, worden pakjes al na 15 dagen weer teruggestuurd.
Daarmee antwoord ik ook even @Paul: natuurlijk doe ik dagelijks mijn boodschapjes, vooral voor de lunch (lees: ’s ochtends vers brood bij de boulangier) en sigaretten. Maar op een paar plekken stuurt Ground Control mij pakjes met bijv. contactlenzen, maar ook veel zaken die of lastig of alleen in grote aantallen te koop zijn. Mijn onvolprezen Ground Control heeft per direct een noodpakket samengesteld en opgestuurd; als alles volgens plan verloopt komen dat pakje en ik tegelijkertijd in Vezelay aan.

Mijn relatie met mijn Toppie is te vergelijken met elke prille liefde: we moeten soms nog wat aan elkaar wennen. Ik ben heel blij met haar en alle mogelijkheden die ze biedt, maar haar gewicht is een punt van zorg (ik ben dus weer met een stofkam mijn rugzak aan het doornemen). Ook de samenwerking tussen haar delicate toetsenbord (wel QWERTY, maar met de speciale toetsen toch wat apart geplaatst) en mijn grote handen met dikke vingers moet nog groeien. Maar ze herkent mij en al mijn apparaten direct en weet heel veel van/voor mij te onthouden.

Goed, voor nu laat ik het hier even bij. Na Auxerre staat dus Vezelay op het programma, daarna de Morvan: een prachtig natuurgebied, ook nationaal park en dus met wat minder voorzieningen.

Met warme pelgrimsgroet
en een dikke knuffel voor de dames,
;-)
Hans Duif
Pelgrim, nog steeds onderweg naar Rome


PS De oude bekenden weten dat ik hier in Auxerre 14 jaar geleden op 14 juli mijn tocht naar Santiago begon en exact 14 maanden later (op 14-09-1999) de cirkel weer rond maakte. In 1998 stond Auxerre bij mijn aankomst op zijn kop, vanwege het gewonnen WK. Afgelopen zaterdag was het na de verloren wedstrijd tegen Spanje een stuk rustiger…

PS2 Als (trage) reactie op eerder gestelde “lezersvragen”:
@Paul: ik heb in Born bij Nancy mogen overnachten (ondanks haar gebroken pols), maar de stad Nancy ligt niet op mijn route.
@Bob: je hebt gelijk, scheerspul weegt niet veel, maar elke gram telt. En ik heb toch al een gruwelijke hekel aan scheren. Verder geeft een ruige baard je ook een “pelgrims-look” en dat is soms handig…
@Be@: heel vaak hoef ik mijn veters niet te strikken (de crux is niet de veters maar de knoop strak te maken), maar wel moet ik tig keer mijn broek optrekken…
@Be@: tot nu toe heb ik nog maar 1 keer uitleg hoeven geven over de vignetten op mijn rugzak en het eikeltje daartussen.
@Han: mijn baard groeit niet zo snel meer, mijn snor knip ik wekelijks bij.

PS3 Met al mijn slechte normale gewoontes gaat het redelijk goed. Wel heb ik op dag 3 al een Sudoku-boekje gekocht, die verslaving was echt te sterk. Ik werk natuurlijk vanuit het midden van een boekje, zodat ik z.s.m. de opgeloste pagina’s kan uitscheuren.

PS4 Ter geruststelling van al mijn ex-collega’s: hoewel alles nu anders is bij mij, gebruik ik toch minstens één geeltje per dag om e.e.a. bij te houden.

PS5 In mijn klaagzangen over lichamelijke ellende heb ik nog niet vermeld dat ik, voor het eerst in 45 jaar, binnen 2 weken een teek te pakken had (of andersom). Ook binnen 2 weken was een deel van een vulling van een voortand verdwenen.

PS6 Voor de topofielen en cijfermensen een nieuw overzichtje:
Dag 29, za 02-6 Rustdag in Sedan
Dag 30, zo 03-6 Vanwege regen nog eens: rustdag in Sedan
Dag 31, ma 04-6 Le Chesne, 31 km (vooral in de regen)
Dag 32, di 05-6 Rethel, 35 km
Dag 33, wo 06-6 Warmeriville (hotels vol, dus door naar) Isles-sur-Suippe, 29 km
Dag 34, do 07-6 Reims, 20 km
Dag 35, vr 08-6 Rustdag in Reims
Dag 36, za 09-6 Condé-sur-Marne, 34 km
Dag 37, zo 10-6 Châlons-en-Champagne, 21 km
Dag 38, ma 11-6 La Chaussée-sur-Marne, 24 km
Dag 39, di 12-6 Vitry-le-Francois, 24 km
Dag 40, wo 13-6 St. Dizier, 36 km
Dag 41, do 14-6 Verjaardag in St. Dizier
Dag 42, vr 15-6 Montier-en-Der, 29 km
Dag 43, za 16-6 Brienne-le-Château, 24 km
Dag 44, zo 17-6 Vendreuve-sur-Barse, geen hotel, dus nog 8 km naar Magnant, 32 km
Dag 45, ma 18-6 Bar-sur-Seine, 15 km
Dag 46, di 19-6 Bragelogne, 28 km
Dag 47, wo 20-6 Tonnere, 32 km
Dag 48, do 21-6 Chablis, 21 km inclusief onweersbui
Dag 49, vr 22-6 Auxerre, 25 km
Dag 50, za 23-6 Rust- en regeldag in Auxerre
Dag 51, zo 24-6 Rust- en regeldag in Auxerre
Dag 52, ma 25-6 Rust- en regeldag in Auxerre

PS7 Voor de goede orde: de vermelde kilometers zijn de kilometers die ik gelopen heb met volle bepakking. Dat zijn de kilometers tussen Utrecht en Rome, inclusief omwegen en zoektochten naar een slaapplaats. Maar dus exclusief de (ook vele) kilometers die gelopen worden om te eten, voor boodschappen of ronddwalend op een “vrije” dag.

PS8 Last but not least: dankzij het toppie kan ik makkelijker mailen en gemaild worden. Ik hoop binnenkort diverse mensen een persoonlijke bericht te kunnen sturen. Maar ik zal/kan niet zo frequent mailen als normaal, al was het alleen maar omdat een dag van een pelgrim best gevuld is (een volgende keer zal ik wel eens een doorsnee dag beschrijven).

  • 25 Juni 2012 - 12:38

    Martin B:

    Besste Hans,

    Mooi verslag. Eerlijk ook! Kan me er alles bij voorstellen. Juist van het verlangen om huiswaarts te keren. Veel succes. En een mooie aankomst in Vézelay gewenst, schitterende plaats!

    Adios!

    Martin

  • 25 Juni 2012 - 15:01

    Paul:

    Mooi verslag. Zonder downs geen ups, maar je moet het wel allemaal willen verdragen. Ik heb groot respect voor je doorzettingsvermogen en je discipline. Ik vraag me af of alleen lopen meer plezier oplevert dan dit avontuur met een ander te beleven, maar vindt maar iemand die gelijk gestemd is. Hans, veel plezier en sterkte tijdens de volgende etappe.

  • 25 Juni 2012 - 16:22

    Han:

    Mooi verslag....

    :))

  • 26 Juni 2012 - 14:47

    Pim En Corry :

    Hoi Hans,
    ook wij zitten nog in Frankrijk en wel in Saumur op een camping met uitzicht op de loire en als je aan de goede kant zit ook uitzicht op een schitterend,echt frans kasteel.Ik ben eerlijk gezegd de tel een beetje kwijt of je wel onze felicitaties hebt gekregen op je zo bijzondere verjaardag. Anders alsnog natuurlijk onze hartelijke felicitaties en welkom in de club van.....Vul zelf maar in.
    Inderdaad wat heb jij een doorzettingsvermogen en dan ben je ook wat ouder(en misschien ook wijzer) dan de andere voettocht. Wat een mooie foto"'s heb je gemaakt.Wij hebben in Spanje veel foto"s van de camino voor je,voor als je weer thuis bent.Hans heel veeel succes en liefs van ons.

  • 28 Juni 2012 - 18:35

    Josien:

    Hans, tjonge opeens ga ik je volgen (digitaal). wat doe je een bijzondere dingen (of wat verwoordt je het goed). je verhaal doet me ook sterk denken aan en documentaire op het Idfa vorig jaar (2011 dus, tijd gaat hard) van een fransman die na een autoongeluk heel frankrijk doorgelopen is en alleen maar aan mensen vroeg: wat is happiness. het heette happimess (denk ik haha) en het was zo'n mooi verstild beeld, van zijn getob (hij vertrok in de winter) en de bijzondere mensen die hij tegenkwam.

    enniewees, rome, pelgrim, baard, laptop dat lijkt mij toch een boek (tzt)
    en nee natuurlijk is het niet leuk duh!
    lieve groet
    josien

  • 01 Juli 2012 - 19:17

    Saskia:

    Heel erg begrijpelijk dat je af en toe denkt: ik wil naar huis! Geen bagage meer op je rug, geen pijn in je knieën, rug of waar dan ook, maar... dan ook niet de geweldige ervaring van alles wat je ongetwijfeld verder nog gaat meemaken. Ik denk dat je pas achteraf gaat beseffen hoe bijzonder (in positieve zin) het allemaal is geweest! Zet hem op!

  • 02 Juli 2012 - 08:50

    Jacqueline:

    Hoi Hans,

    terug van een (kort) weekendje Zwitserland lees ik je berichtje,
    Auxerre en Vezelay, daar zijn wij vorig jaar geweest: mooie plaatsen met een historie van pelgrimage.
    Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

    Warme groet,
    Jacqueline

  • 05 Juli 2012 - 18:46

    Ans Van Woerkum:

    Hans petje af! Zo kom je nog eens ergens.
    Toch heel anders als altijd dat Utrecht, nietwaar?
    Geniet maar en straks heerlijk nagenieten van de prachtige foto`s die je maakt.
    Denk eraan op tijd even rusten, je bent inderdaad geen teener meer.
    Ik hoop voor je dat het weer niet tegen zit want dat scheelt een heleboel,want waar blijf je met die natte spullen? Maar je zal wel goede regenkleding hebben,jouw kennende,
    Hans blijf goede zin houden dan komt de rest vanzelf. Je doet het per slot van rekening jezelf aan.
    Hans hou je goed en geniet.
    Heeeel veel groeten van iedereen hier in Reusel en hou je taai!

    Ans,

  • 02 Augustus 2012 - 19:55

    Hans,:

    Hans,

    Ik heb genoten van dit verslag. het is allemaal realistisch: voor- en tegenspoed beschrijf je in je verslag. Soms denk ik: was ik maar in jouw buurt en wist ik maar waar je liep en dan onverwachts vanaf een leuk terras roepen: "He, die meneer uit Utrecht ken ik !"Wat zou dat een verrassing zijn. Helaas is dit niet zo. Ik heb tevens genoten van je mooie foto's. De omgeving van Rheims, waar Ron en en ik 3 jaar geleden ook zijn geweest. Nou Hans, gedraag je als een H.M.S-er ( sportclub in Utrecht )+ Houd Moed en Stand. Verlangend kijk ik al uit naar je volgende verslag.

    Liefs Ron en Tini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Auxerre

Hans

Voetreis naar Rome

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 48507

Voorgaande reizen:

05 Mei 2012 - 28 Oktober 2012

(d)Rome(n)

Landen bezocht: