Hier Parijs, hier Hans Duif - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu Hier Parijs, hier Hans Duif - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Hier Parijs, hier Hans Duif

Blijf op de hoogte en volg Hans

21 Oktober 2012 | Frankrijk, Parijs


Sentimental through the night
Sharing secret candlelight
We're away
Every day

The Stranglers - Let's tango in Paris


Bonjour beste, lieve allemaal,

Lang geleden had ik beloofd jullie niet al te vaak lastig te vallen met mijn blog, maar ook nu stuur ik toch snel na het vorige verslag een nieuw bericht de wereld in. Wie mij een beetje kent en de moeite neemt het aantal van mijn verslagen te tellen, begrijpt dat ik voor mijn thuiskomst nog wel een verslag moet schrijven. Maar vooral zie ik momenteel echt geen kans om veel (persoonlijk) te mailen, dus is dit medium een goede manier om jullie allemaal wat van me te laten horen…

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties op mijn aankomst in Rome: via deze blog, mail en SMS, plus, heel leuk, zelfs een telefoontje op mijn hotelkamer in Rome, ook koperdraad werkt nog steeds!

Over die hotelkamer gesproken: dat was prima, een ruime kamer met appartement-achtige uitstraling (en op de bovenste etage, dus eigenlijk een penthouse). Hoewel op korte afstand van het Vaticaan, zat ik op een erg rustige heuvel. En dat was wel prettig, want Rome is druk en was, waarschijnlijk door herfstvakanties, nu heel erg druk. Ik heb toch wel wat van de wereld gezien, maar zelden heb ik zoveel toeristen meegemaakt.

Was Rome druk, zelf had ik het ook erg druk. Zo is er natuurlijk in Rome heel veel te zien, er zijn alleen al meer dan 300 kerken. Ik heb me dus een beetje moeten beperken tot de bekende highlights: Colosseum, Forum Romanum, Trevi-fontein, Pantheon en diverse kerken. De allerbelangrijkste, de Sint Pieter, heb ik pas op mijn laatste middag in Rome bezocht. Waar je als pelgrim in Santiago o.a. de heilige Jacobus een knuffel geeft, is in Rome het gebruik de voet van Petrus te aaien…

Naast een erg gezellig diner met mijn speciale koerierster en haar man, had ik verder flink wat uit te zoeken en te regelen, zoals treinkaartjes en hotelkamers. Even leek het er op dat ik geen betaalbare kamer in Parijs kon krijgen, maar met wat geluk is dat toch goed gekomen. Tijdens mijn tocht heb ik vrijwel geen ansichtkaarten verstuurd, maar nu heb ik toch voor een zeer select clubje een kaartje geschreven.

Verder viel het verkrijgen van de drie verschillende pelgrimdiploma’s ook niet mee. Ik zal hier niet alle bizarre en soms vervelende details vertellen, maar door de bureaucratie heb ik bijna staan vloeken diep in het Vaticaan (terwijl “niet vloeken” het enige principe is dat bij mij is overgebleven, met “niet roken” en “niet drinken” gaat het nog steeds slecht). Maar goed, ik heb een testimonium van het Vaticaan weten te bemachtigen, evenals een oorkonde van de Friezenkerk; het derde diploma van de “Opera Romana Pellegrinaggi” wordt opgestuurd.

In 1998 ben ik vanuit Santiago met de trein rustig teruggereisd naar Nederland en dat beviel toen uitstekend, derhalve pakte ik nu ook (donderdag 18 oktober) de trein vanuit Rome, om met overstap in Genua en Ventimiglia naar Menton te reizen. Zodoende kwam ik toch ook nog in Pisa (en zag heel ver weg de scheve toren staan), maar vooral kwam ik langs allerlei plaatsen waar ik eerder doorheen had gelopen en zag niet alleen diverse hotels waar ik geslapen heb, maar ook soms plekjes waar ik weken eerder had gezeten: heel erg leuk.

Na een lekker rustig dagje in Menton (een goede plek om weer om te schakelen naar het Franse leven) ging het zaterdag 20-10 met de TGV verder naar Parijs (via o.a. Monaco en dan toch ook Nice). In Parijs heb ik nu een prima hotelkamer (vlakbij Gare du Nord), wederom een penthouse (lees: 4 hoog achter). Parijs had ik al talloze malen bezocht, maar altijd op doorreis. Hoewel nu ook op doorreis, is het voor het eerst dat ik er drie nachten slaap en dus twee dagen toeristje kan spelen. Twee dagen is natuurlijk niet heel lang, ook hier beperk ik me rustig tot de bekende highlights. Grappig genoeg kon ik ook in de Sacre Coeur weer de voet van Petrus aaien.


Bon, ik hoop jullie nog een laatste keer lastig te gaan vallen na mijn thuiskomst; voor het moment zijn jullie weer op de hoogte.


Met warme pelgrimsgroet
en een dikke knuffel voor de dames, en de heren die daar prijs op stellen,
;-)
Hans Duif
Gediplomeerd pelgrim
met 3.075 km’s op de teller
vanuit Hotel Nord et Champagne **
Parijs

PS Slecht voorbereid als ik was, kwam voor mij (als Hans Duif) het volgende als een leuke verrassing: helemaal achterin de Sint Pieter is de “cathedra” (de heilige stoel) met daarboven, in glas-in-lood (glas-in-lood komt niet vaak voor in Italië) de Heilige Geest, uitgebeeld als… duif.

PS2 Zelf ben ik nog niet heel veel aangekomen, maar mijn Toppie is weer flink zwaarder geworden: zij heeft haar accu weer en dat is soms toch wel erg handig.

PS3 Voor de volledigheid ook weer een nieuw overzichtje:
Dag 162, za 13-10 Uitslapen en -rusten in Rome
Dag 163, zo 14-10 Toeristje spelen in Rome
Dag 164, ma 15-10 Rust- en regeldag in Rome
Dag 165, di 16-10 Rust- en regeldag in Rome
Dag 166, wo 17-10 Rust- en regeldag in Rome
Dag 167, do 18-10 Met de trein (met overstap in Genua en Ventimiglia) naar Menton
Dag 168, vr 19-10 Rust- en regeldag in Menton
Dag 169, za 20-10 Met de TGV (rechtstreeks) naar Parijs
Dag 170, zo 21-10 Toeristje spelen in Parijs

  • 21 Oktober 2012 - 18:46

    Pim En Corry:

    Hans, het was een mooi en leuk reisverslag, wij hebben er elke keer naar uitgekeken. Jammer dat dat nu voorbij is, maar wij wensen je een behouden thuiskomst in een wat kouder kikkerland.

    Corry en Pim

    P.s Hoe krijg jij die mooie oorkonde zonder kreukels in je reistas om het mee naar huis te nemen???

  • 21 Oktober 2012 - 20:10

    Marja Beemer:

    Lieve neef Hans,
    gefeliciteerd! Jij hebt al meer oorkondes/diploma's op zak dan wij hier thuis bij elkaar denk ik. Je zult wel trots zijn op jezelf :)
    Wat zal het vreemd voor je zijn om weer richting het Noorden te reizen. En dan ook nog met de trein, heerlijk met je voeten op de bank, of in ieder geval hoeven die niet veel werk te verrichten. Geniet van het mooie Parijs, maar dat doe je al, aan je foto's te zien. Hans, heel veel plezier nog de laatste dagen en km-ers en bedankt voor je fantastische reisverslagen. Ik heb ervan genoten en zal ze enorm missen.

    Groetjes,
    Marja

  • 21 Oktober 2012 - 23:40

    Lily En Jeu Dasenn:

    Beste Hans,
    Wat heb jij enorm veel meegemaakt in vijf en een halve maand !!! Nog plannen in de toekomst ? Misschien met de fiets een wereldreis ? Of heb je heimwee naar je werk ? Bedankt voor de prachtige kaart. Je weet, als je nog naar Zuid-Limburg komt op doorreis dan geldt nog altijd ons aanbod. Ik kijk uit naar je volgende verslag ,wens je verder alle goeds en misschien tot ziens ! Je weet waar we wonen.
    Veel groeten van
    Lily en Jeu Dassen
    Gronsveld

  • 21 Oktober 2012 - 23:53

    Henry En Hanneke:

    Lieve ex-pelgrim onderweg naar huis!
    Eigenlijk heel verbaasd dat je alweer in Parijs bent. Je verslag gelezen en wederom genoten van je verhalen. Is het erg afkicken om niet meer zoveel te hoeven/moeten lopen?
    Nederland kijkt naar je uit, wanneer zet je weer voet op hollandse grond? Je bent weer van harte welkom want het is toch best wel een beetje kaal zonder Hans in Holland. Trouwens je ziet er goed uit op je "diploma-uitreiking" Komen ze allemaal aan de muur te hangen, dat scheelt weer met behangen!! Wat een onzin, lieve Hans maak de reis goed af en kom met een zeer tevreden gevoel en met heel veel trots weer naar ons landje. Heel veel liefs en een warme groet en zachte klop van ons Henry en Hanneke

  • 22 Oktober 2012 - 12:50

    Martin Boon:

    Leuk om te lezen hoe je langzaam thuiskomt. Ook wel verstandig, mij dunkt Een hele goede arrivee gewenst thuis, hopelijk landt je daar rustig en heb je volop tijd en gelegenheid om alle indrukken van je reis te verwerken. Proficiat! Martin

  • 22 Oktober 2012 - 15:04

    Bea:

    Ha die Hans,

    Ons lastig vallen met je reisverhalen? Helemaal niet! Ik kijk er juist naar uit. Herinneringen aan vakanties komen weer boven en het is erg leuk om te lezen wat je meemaakt. Het gaat nu ineens wel heel hard, die terugweg. Ik kijk al uit naar je volgende blog/reis! Een kleintje mag ook, Hadrians Wall is binnen een week te doen. :-)

    Gr.,

    Bea

  • 22 Oktober 2012 - 23:22

    Saskia:

    Bonjour Hans,
    Heerlijk verslag weer!
    Ontzettend leuk om een kaart van je te ontvangen uit Rome. Ik was verrast ! Heb je nog een muntje in de Trevi Fontein gegooid en een wens gedaan?
    Wat moet dat inderdaad vreemd voor je zijn om ineens niet meer zoveel te hoeven lopen.
    Nog even, Hans, en je bent weer in Utereg, jouw stadsjie. Ik denk dat ook dát heerlijk voor je zal zijn. En die verloren kilo's? Ach, ik denk eigenlijk dat die er dan in een mum van tijd weer aan zitten :-)
    Bisous, Saskia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans

Voetreis naar Rome

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 775
Totaal aantal bezoekers 48506

Voorgaande reizen:

05 Mei 2012 - 28 Oktober 2012

(d)Rome(n)

Landen bezocht: