PiN, VV en een dag uit het leven van… - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu PiN, VV en een dag uit het leven van… - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

PiN, VV en een dag uit het leven van…

Blijf op de hoogte en volg Hans

24 Juli 2012 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay


Er zijn op de wereld zovele
Hotels, dat men er zijn onrust
Over hun bedden kan verdelen.

Bertus Aafjes – Een voetreis naar Rome


Beste, lieve allemaal,

Ooit had ik beloofd niet al te vaak een post op deze blog te plaatsen, iedereen is veels te druk om vaak lastiggevallen te worden. Toch schrijf ik nu snel na mijn vorige verhaal een nieuw en dat komt mede omdat ik daar nu alle tijd voor heb.

Inmiddels ben ik een PiN: een Pelgrim in Nood. Was ik in Auxerre nog te laat om mijn pakket met hulpgoederen op te halen, nu is het volgende pakket ergens blijven steken. Dat “ergens” leek eerst de douane te zijn (die een pakket 30 (!) dagen vast kunnen houden), maar waarschijnlijker is het pakket nu ergens in St. Entienne, zo’n 100 km van Le Puy. Omdat de Nederlandse code van het pakje niet door de Fransen herkend wordt, is e.e.a. nogal duister.

Hoe dan ook zitten er in het pakket dusdanig veel zaken die ik hard kan gebruiken, dat ik dus een Verplicht Verblijf kreeg opgelegd. Waar ik van plan was 2 tot 3 dagen in Le Puy te blijven, worden dat er nu 7. En ik was wel even “van de leg” door opeens een heel andere invulling van mijn dagen. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel , op mijn slechtere momenten had ik al wel eens de gedachte om halverwege even naar huis te gaan om bij te tanken. Nu kreeg ik de rust dus opgelegd: rust voor het lijf, maar ook voor het koppie, wat nog steeds bomvol indrukken zit. En ook alle tijd om na te denken over de route naar Nice. Tot aan Le Puy had ik alles op hoofdlijnen al minstens één keer eerder gelopen, vanaf Le Puy begint het grote avontuur pas echt. En waar ik vanaf de Italiaanse grens allerlei gidsen heb, mag ik tot daar geheel zelf een route verzinnen.

Het langere verblijf bracht ook met zich mee dat ik naar een goedkoper hotel ben uitgeweken dan het hotel dat ik vorige week met de nodige moeite kon vinden (en vanwege Wifi vervolgens nog eens verhuisd naar een andere kamer). Zoals eerder gemeld ben ik een redelijk luxe pelgrim geworden die vrijwel altijd in hotels slaapt. En over dat onderwerp zou ik ook weer een heel lang verhaal kunnen schrijven. Wat nog steeds het meest opvallende is, is het totale gebrek aan relatie tussen prijs en (volgens pelgrims gemeten) kwaliteit. Gemiddeld betaal ik zo’n 50 tot 60 euro voor een overnachting. Soms heb ik echter voor 40 euro een uitstekende kamer en de volgende nacht voor 69 euro een veel mindere. En natuurlijk gelden voor mij gewoon heel praktische criteria. Ooit zat ik in een peperdure en chique kamer, inclusief Louis XIV-stoel maar een schrijftafel(tje) ontbrak, en dat is zeker voor mijn Toppie toch wel belangrijk. Genoemde prijzen zijn zonder ontbijt; ook daarbij is geen enkele logica te vinden, dure hotels geven soms goedkope ontbijtjes en omgekeerd en de prijs zegt niets over wat je dan bij het ontbijt krijgt…


En ik heb nu dus ook alle tijd om jullie een beschrijving van “een dag uit het leven van een pelgrim” te geven. Elke dag is weer anders, maar er zit wel degelijk een patroon in.

Standaard sta ik om 8.00 op; dat klinkt laat, maar vind ik als avondmens nog elke dag erg vroeg. Om 8.30 is er ontbijt, daarna wordt de rugzak ingepakt, het hotel betaald en een vers stokbrood gekocht. Het is dan meestal rond 9.30 voor ik aan de wandel ga. Dat wandelen doe ik natuurlijk in stukjes, die enorm van lengte wisselen: meestal rond 5 km, soms maar 3 en mijn record staat nu op 11 km. Er zijn talloze redenen om een zo geliefde pauze in te lassen: een horecagelegenheid voor een kop koffie (zelden), een schuilplek (zon of regen), toevallig een fraaie picknicktafel, fotostop, vermoeidheid of (helaas nog regelmatig) nicotinegebrek. Het aantal pauzes is ook afhankelijk van de lengte van de dagetappe. In ieder geval houd ik rond 13.00 (als ik minimaal op de helft van de dagetappe zit) een lange lunchpauze van minimaal 45 minuten.

Ook weer afhankelijk van de lengte van de dagetappe is hoe laat ik dan arriveer in de plaats van bestemming, dat verschilt van circa 14.00 tot 19.00 uiterlijk. In de wat grotere plaatsen is dan het protocol eerst naar de VVV te gaan met de vraag naar drie zaken: een plattegrond, een lijst met de hotels en een stempel in mijn pelgrimspaspoort. Bij een kop koffie wordt dan een hotel uitgezocht. In kleinere plaatsen is er meestal maar 1 hotel, dus dat is makkelijk kiezen.

Als eenmaal onderdak geregeld is, begint het leuke deel van een pelgrimsdag: biertje, douchen, lekker eten. Als er tijd is en ter plekke wat te bekijken, speel ik ook graag even toeristje. Maar pelgrim zijn is geen 9-5 baan, ’s avonds moet de afgelegde weg in kaart gebracht worden en het dagboekje bijgewerkt. Bovenal moet de etappe van de volgende dag bepaald worden. Regelmatig moet er ook wel iets aan mijn uitrusting gerepareerd worden en tussendoor zijn er ook de gebruikelijke zaken als wasjes en boodschapjes. En dan zou ik eigenlijk ook nog Italiaans moeten studeren, maar daar is het nog nauwelijks van gekomen.

Al met al zitten de dagen best vol, en dat geldt zelfs voor de “rustdagen”. Behalve eens lekker uitslapen, doe ik dan uitgebreider boodschappen etc. Met Toppie kan ik dan ook op internet veel dingen uitzoeken, wat mailen enzovoorts.


Hopelijk is morgen, 25 juli (naamdag van mijn favoriete Saint Jacques), mijn pakketje gearriveerd. Zo niet, dan stuurt onvolprezen Ground Control een nieuw pakket naar Privas, waar ik maandag aan hoop te komen (en tegen die tijd ben ik door mijn voorraad contactlenzen heen). Een volgende keer hoop ik jullie dus te kunnen vertellen over Privas, Orange, Avignon en meer.

Met warme pelgrimsgroet
en een dikke knuffel voor de dames,
;-)
Hans Duif
Vastgelopen pelgrim onderweg naar Rome
Met 1.575 km’s op de teller
Vanuit Hotel Le Regional
Le Puy-en-Velay

PS Voor iedereen die vindt dat mijn blog er opeens anders uitziet: dat klopt, sinds 23 juli is waarbenjij.nu vernieuwd. Eigenlijk was dat gepland voor eind mei, maar ja, zoals dat gaat met (ICT-)projecten… Ik had de eer om mee te mogen helpen met testen, maar heb nu toch al weer wat opmerkingen te melden. De vormgeving is helaas momenteel niet aan te passen en heel ergerlijk vind ik dat al mijn foto’s in willekeurige volgorde zijn komen te staan.

PS2 En natuurlijk loopt mijn eigen projectje nu ook vertraging op. Wat ben ik blij dat ik niet aan harde deadlines vastzit!

PS3 Van elke hotelkamer waar ik mag slapen, maak ik een foto, maar protocol daarbij is dat ik dat gelijk doe als ik de kamer binnenkom. Hoewel mijn uitrusting nu echt tot het meest noodzakelijke is gereduceerd, blijft het mij elke dag verbazen wat een hoop zooi uit mijn rugzak komt. Gelukkig is dat de volgende ochtend ook weer in no-time in mijn rugzak gepropt…

PS4 De wrample is dit keer met dank aan Henk en alle andere CCT-ers van 2007.

PS5 Omdat ook een PiN moet blijven lachen:
"Waarom loop je zo hard? Dat doe je anders nooit!"
"Ik kan niet anders. Ik kom net bij de dokter vandaan en die heeft me van achteren een drukverband gegeven en van voren een trekpleister."

  • 24 Juli 2012 - 19:52

    Jacqueline:

    Hoi Hans,
    ik leef met je mee, maar een paar dagen rust kan toch geen kwaad?
    Je zult in Frankrijk toch ook wel lenzen op sterkte kunnen kopen?
    Loop ze naar Privas, ik ben benieuwd wanneer je denkt in Rome aan te komen.
    Ik ga je proberen te bellen,
    groetjes, Jacqueline

  • 24 Juli 2012 - 20:14

    Bob Van Schubert:

    Wanneer ik dit relaas zo lees dan zie ik een pelgrim als god in Frankrijk. Ik gun het je van harte, geloof mij. Daar komt bij dat Le Puy-en-Velay geen straf is om te verblijven. Ik blijf uitzien naar je verhalen. Succes en een mooie verjaardag van je patroonheilige.

  • 24 Juli 2012 - 21:12

    Paul:

    Hallo Hans,

    Jaren terug heb ik met mijn gezin een vakantie doorgebracht in Le Puy. Het is me daar prima bevallen, maar ik kon wel met de auto de wijde omgeving verkennen. Le Puy is niet direct een plaats om 7 dagen in rond te lopen, maar aan lopen zal je misschien even niet zoveel behoefte hebben. Rust goed uit, succes met de volgende etappe en de Provence (cotes d'azur of een noordelijker route?) is wonderschoon qua natuur, eten en drinken.

  • 25 Juli 2012 - 18:01

    Saskia:

    Ha die pelgrim,
    Volgens mij is deze verplichte rust een zegen voor jou, al snap ik dat het voor de portemonnee niet fijn is. Maar elk nadeel hep z'n voordeel: na deze extra hotelnachten is je beurs een stuk lichter. Fijn voor je rug(zak)!

  • 26 Juli 2012 - 11:19

    Josien:

    Hans, ik zie wel dat je een frans behangetje op je (blog)pagina hebt, heb je dat zelf uitgezocht.
    Waarom krijgen de heren geen (warme) knuffel?
    Je ziet jouw verhalen geven veel antwoorden - op onze (?) vraag wat zou een pelgrim de hele dag doen b.v. - het roept ook weer nieuwe vragen op. Stof tot nadenken - voor tussen het lopen door.
    :)
    josien

  • 26 Juli 2012 - 17:37

    Hoi Hans Even Een Klein Levensteken Van Mij.:

    hoi hans even een levensteken van mij.
    vandaag een leuke suggestie van een pelgrim ganger.
    die vertelde als je last van je voeten hebt moet je er maandverband in je schoenen doen.
    je weet toch wat dat is he!
    dat lijkt mij een goed idee.
    verder geniet ik van je zware tocht.Maar een paar dagen rust lijkt mij heel bevordelijk.
    nou hans mijn petje af.
    een hele warme knuffel van een tachtiger.
    p.s. nog hartelijk bedankt voor je felicitatie.

    kus metta

  • 29 Juli 2012 - 20:47

    Annie Enserink:

    Hallo Hans.
    Prachtig om je op deze manier te kunnen volgen zonder zelf al die in/ont/spanningen te hoeven ondergaan.Het lijkt me heel intensief.Wat een ervaringen doe je weer op. Wat ben je al ver gekomen. Leuk om je verhalen te lezen over hoe je als pelgrim de dagen door komt. Zonder al deze apparatuur zou je gewoon weg zijn en pas heel veel later je ervaringen kunnen delen.
    Hoop dat je het pakketje nu ontvangen hebt. Ik kan me voorstellen dat je af en toe denkt even time out. Als je loopt neem je alles nog meer op dan op een andere manier van reizen.
    Ik wens je ook verder een hele goeie reis en kijk uit naar het vervolg.
    Hartelijke groeten,
    Annie

  • 31 Juli 2012 - 09:23

    Bea:

    Hallo Hans,

    Ground Control heeft vast goed zijn/haar werk gedaan (wat heerlijk zo'n basis) en ben je nu al weer een week aan het stappen. Blijf je je tijden ook aanhouden in de warmte of is er een jetlag-verschuiving waar te nemen?

    Als je ooit klaar bent met wandelen heb ik nog een tip voor je ( mogelijk is het ook een broodje-aap-verhaal):
    een man van ca. 80 jaar loopt nog dagelijks in zijn huis (!) 50 km. Af en toe soms 60.

    Ik hoop dat je die leeftijd mag halen en bouw alvast dat circuit maar in.

    Hugs,

    Bea

  • 03 Augustus 2012 - 11:20

    Maaike:

    Ha Hans,
    Allereerst dank voor je felicitatie! Knap dat je nog aan dat soort dingen denkt. Ik begreep dat je alle pakketjes inmiddels hebt en weer lekker op pad bent. Nu kom je op wat onbekender terrein, dat lijkt me ook wel weer spannend. Hoe gaat het lopen in de warmte? mijn verjaardag heb ik heerlijk met Benno en de meiden doorgebracht met een high tea en een geweldige theatervoorstelling 's avonds.
    Ben nog benieuwd: kom je ook grappige, maffe of verbazende situaties of mensen tegen tijdens je trip?
    Heel veel plezier de komende tijd en blijf benieuwd naar je verhalen.

    Groet,
    Maaike

  • 07 Augustus 2012 - 08:31

    Bea:

    Ha die Hans,

    Hierbij wat support uit Dronten. Het loopt allemaal lekker bij jou. In letterlijke of figuurlijke zin? In het zonnetje ( daar snakken we hier in NL wel naar, er kan geen (zonnige) dag voorbij gaan in NL of er is wel een bui), doorstooft van de warmte, met, dankzij Ground Control, een vers pak middelen. Volgens Zen is kan het eindpunt nooit zo interessant zijn als de weg daar naar toe. Boeiend is je reisverslag zeker, denk daar maar eens aan als je weer eens de weg moet zoeken ( of valt dat wel mee?).

    Hugs,

    Bea

  • 11 Augustus 2012 - 20:06

    Bob:

    Hallo Hans,

    Verloopt alles nog naar wens. Het is al bijna 3 weken geleden dat je iets van je hebt laten horen en je kunt ondertussen wel 500 km verder zijn en een rugzak vol met avonturen beleefd hebben. Ik hoop dat je de weergoden op je hand hebt en alles voorspoedig verloopt. Ik ben ontzettend benieuwd naar je nieuwe avonturen en wens je tot dan al het goede. Geniet van het avontuur.

    Bob

  • 12 Augustus 2012 - 11:03

    Frans :

    Hoi Hans,

    Deels aansluitend bij het berichtje van Bob verbaasde ik me dat het zo stil was uit Frankrijk, maar we moeten natuurlijk wel oppassen dat we de lat voor jou niet te hoog leggen en er natuurlijk ook niet altijd de zin en mogelijkheid is om ons van je belevenissen op de hoogte te stellen. Wel kan ik je laten weten dat het nu in Nederland en Amersfoort behoorlijk warm is met ruim 25 graden, dus of dat klimatologisch voor jou(w huid) ideaal is weet ik niet (in ieder geval flink smeren), maar kijkend naar NOS teletekst weer zie ik dat het in Italie nu ook tegen de 30 graden is...
    Hans, nog steeds heb ik heel veel respect en waardering voor je onderneming, en neem ik diep mijn pet voor je af...
    Veel sterkte en hartelijke groet,
    Frans

  • 20 Augustus 2012 - 09:23

    Gerdi:

    Hans, Hans yoehoe Hans............?

  • 20 Augustus 2012 - 19:25

    Hans Duif (Pelgrim Onderweg Naar Rome):

    @Gerdi: Uit je oer(woud)kreet maak ik op dat je iets van mij wil horen… Nog even geduld svp, in de loop van deze week hoop ik een nieuwe post te plaatsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Hans

Voetreis naar Rome

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 48550

Voorgaande reizen:

05 Mei 2012 - 28 Oktober 2012

(d)Rome(n)

Landen bezocht: