Omschakelen, afzien en vooral genieten - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu Omschakelen, afzien en vooral genieten - Reisverslag uit Sedan, Frankrijk van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Omschakelen, afzien en vooral genieten

Door: hansduif

Blijf op de hoogte en volg Hans

01 Juni 2012 | Frankrijk, Sedan

Is er leven op Pluto
Kun je dansen op de maan
Is er een plaats tussen de sterren
Waar ik heen kan gaan

Het Goede Doel – België

Beste, lieve allemaal,

Eindelijk is hier dan een eerste "echt" reisverslag... Dat het zo lang heeft geduurd, komt niet omdat er niets te vertellen is (integendeel), maar omdat het maar niet lukte om een internetcafe te vinden in de kleine dorpen waar ik meestal ben.

Ik zit nu in de Mediatheque van Sedan, net over de Franse grens, de kilometerteller staat op 567 en na 4 weken heb ik al heel veel meegemaakt.

Allereerst is er het omschakelen. De laatste maanden voor mijn vertrek waren erg druk, en nu heb ik opeens een heel andere leven. En soms herken ik mezelf niet eens! Normaal ben ik een enorm avondmens en mag het in de krant als ik voor 0.00 in bed lig, nu is het speciaal als ik na 23.00 ga slapen. Zonder morren kom ik standaard om 8.00 mijn bed uit en terwijl ik normaal nooit ontbijt, ben ik nu al een beetje teleurgesteld als er geen eitje bij het ontbijt is. Ik rookte de laatste maanden wel erg veel; dat is nu bijna gehalveerd (ook omdat op veel plaatsen niet gerookt mag worden, wel ben ik nu RuhR-specialist: (roken uit het raam).

Verder is het (nog) regelmatig afzien. Dankzij de gedegen voorbereiding vind ik zelf mijn rugzak erg licht en geven mijn schouders en heupen geen problemen, maar mijn knieën denken daar heel anders over. Juist ook 's nachts heb ik veel last van (de binnenkant van) mijn knieën en slaap daardoor ook slecht. Het lijkt ook wel een politiek verhaal. Links geeft vrijwel geen problemen, zelfs toen ik met mijn linker knie stevig tegen een betonnen paaltje botste, had ik alleen wat schaafwonden, maar verder geen last. Rechts is een heel ander verhaal. Vanaf dag 1 had ik last van mijn rechter knieschijf, na een rustdagje was dat gelukkig snel over. Maar extreem rechts (mijn kleine teen) probeerde een coalitie aan te gaan met de buurman, met als gevolg een groot gat onder die teen en een blaar onder (!) de nagel (die nu zwart is en waar ik binnenkort afscheid van zal nemen, vrees ik). Dat kon ik allemaal natuurlijk niet gedogen, maar heb ik wel veel steun gegeven...

Gelukkig is het ook volop genieten. Juist na een dag lopen, is het heerlijk a) een biertje te drinken, b) lekker te eten en dan c) een bed in te kunnen duiken.

In Nederland heb ik vrijwel altijd bij Vrienden op de Fiets geslapen (vooraf gereserveerd) en dat beviel uitstekend. Soms was het een eenvoudige kamer, maar ook regelmatig waren het kleine paleisjes. Zo heb ik ook in een verbouwde paardenstal geslapen (extra leuk omdat ik paard speelde in Equus). De mensen waren altijd erg aardig en erg gastvrij, soms zelfs ondanks lopende chemo of een gebroken pols.
Vanaf België liep ik op de bonnefooi. Zaterdag 26 mei viel dat tegen, dankzij een groot dorpsfeest waren alle hotels vol, na 42 km kon ik gelukkig terecht in een "tukhut" van de Nederlandse Koninklijke Bergsport Vereniging.

Zoals gezegd, ik geniet erg van alle ontmoetingen met allerlei aardige mensen. Twee mooie voorbeelden: in Hotton (BE) herkende de hotelbaas mij nog uit 1999 en na het diner hebben we samen met een wijntje het leven doorgenomen. En in Visé bleek ik achterna gefietst door mijn gastheer en gastvrouw uit Gronsveld: ik had een halve tube wasmiddel achtergelaten (ik had net een nieuw pakket hulpgoederen ontvangen) maar dat niet gemeld en de schatten dachten dat ik nu geen wasje meer kon draaien...

Met het weer heb ik tot heden veel geluk gehad, nog maar weinig regen meegemaakt. Wel was het de eerste weken regelmatig erg koud; bij gebrek aan handschoenen, heb ik zelfs met sokken om mijn handen gelopen.

Enfin, ik moet nog erg wennen aan een AZERTY-toetsenbrod, dus stop nu maar (als er nog ergens een q staat, moet dat een a zijn). Ik had een paar leuke foto's uitgezocht, maar de USB-poort werkt hier niet :-( dus die houden jullie nog tegoed.

Ik wens jullie allemaal het allerbeste,
warme groet
en een dikke pelgrimsknuffel,
;-)
Hans Duif

PS Over Sedan: wie zich mijn "Schoften, schoften!" scène uit 'Victor, of de kinderen aan de macht' herinnert, die begint dus met "De lichte cavallerie van Sedan, met zijn Arabische hengsten, ah..."

PPS Voor de topofielen en cijfermensen een overzichtje:
Dag 1, za 5-5 UTRECHT - Rhijnauwen - Bunnik - Driebergen, 23 km
Dag 27, do 31-5 Sedan (FR), 26 km
Dag 28, vr 1-6 rustdag in Sedan

• 01 Juni 2012 - 14:36

Paul:

Goed te horen dat de "wandeling" naar wens verloopt en dat je ontmoetingen leiden tot filosofische bespiegelingen. Tenslotte loop je ondermeer om er een (nog) wijzer mens van te worden! Begrijp ik goed dat je onderweg wordt voorzien van hulpgoederen of dien je toch elke dag zelf te winkelen?
    Hans, succes verder en houdt de rechterflank goed in de gaten. Zoals ook in de politiek opgaat, het gaat om het vinden van de goede balans.

• 01 Juni 2012 - 14:46

Hanneke En Henry:

Lieve Pelgrimganger,
    Wat fijn om even wat van je te horen, fijn dat alles naar wens verloopt en dat je jezelf in alle rust tegenkomt. Wat fijn dat je ook je ochtendmens in jezelf tegen bent gekomen, nu is het voor de volgende reuni geen probleem meer ook al zou die om 8.00 uur beginnen!!!??? (Grapje) Verloopt je reis naar wens wat betreft de afstanden, we hebben diep respect voor je en lopen in gedachten soms een stukje met je mee. Bedankt voor je verslagje en tot wederschrijfs-, horens en alvast een goede voorbereiding op je verjaardag!!!!. Een dikke knuf en klopje, Henry en Hanneke

• 01 Juni 2012 - 18:16

Ida:

Hallo lieve Pelgrim,

Bedankt voor je gezellig verslag en fijn,dat het je zo goed doet. Wel heel wat anders dan het dagelijkse ritje naar Amstelveen. Bepaald indrukwekkend, die lijst met gelopen kilometers. Chapeau!
    En hoe verder je van Holland verwijderd bent, hoe minder je misschien last hebt van de politiek hier in je knie. Die is zo bedroevend, geen pelgrim waardig.
    Dus sterkte en vooral veel genoegens op de verdere tocht. We volgen je.
    De Tante.

• 01 Juni 2012 - 18:42

Bea:

Onder de Spaanse zon heb ik veel aan je gedacht. Hoe vaak per dag strik je je veters? Hoeveel kg val je nu af op al die imponerende loopkilometers of kweekte juist spiermassa bij? Hoe ga je straks doen in juli/augustus als het superwar is. Loop je dan alleen de ochtenduren of neem je een uitgebreide siësta? Kortom: allerlei statistiek-vragen die je prestatie nog indrukwekkender maken.

Ik maak me geen zorgen meer als ik niks van je hoor; je bent dan gewoon heerlijk onbereikbaar met rugzak met van Duivenbooden-logo ( hoeveel reacties krijg je daar op?)

De ware reiziger heeft geen reden nodig om op stap te gaan.

Knug

• 01 Juni 2012 - 18:44

Bea:

' t Ging even niet goed op de IPad. Ik wilde eindigen met

Knuffel voor een Kanjer!

• 01 Juni 2012 - 19:31

Nick:

Hans,
    Erg leuk om je avonturen te lezen! Ik heb vaak aan je gedacht. En steeds: het gaat goed. Dat klopt dus. Veel plezier op het volgende stuk. Hartelijke groet! Nick

• 01 Juni 2012 - 19:49

Marianne:

Ha Hans, mooi verslag en leuk om te lezen! Ik ben onder de indruk van de afstand die je dagelijks af legt. Dat je voeten dat goed vinden, op die rechtertenen na dan. Ook wel bijzonder om te zien hoe je zo alleen met je zelf en met het buiten zijn zo snel en vanzelf omschakelt naar een vast ritme van vroeg op en weer tijdig onder de wol. Het doet me aan de vogels denken die zonder horloge op een vast moment 's ochtends vroeg beginnen te zingen. Hoe komt het toch dat wij mensen de meeste dagen van ons leven veel ingewikkelder laten verlopen dan nodig! Jij kunt daar nu hele dagen over nadenken, ik tussen al mijn onnodige drukte door. Goede reis verder, hartelijke groeten, en tot het volgende verslag!

• 02 Juni 2012 - 10:29

Tini:

Met genoegen heb ik je verslag gelezen. Ik probeer me dan altijd een voorstelling te maken in welke dorpjesje terecht komt. Het doet me even herinneren toen ik 12 j. geleden met de fiets door Noord Frankrijk reed. Je komt in plaatsen waar je anders nooit komt als je een autovakantie houdt. Ook erg leuk om te lezen, dat je gezellig een wijntje ( misschien ook wel meer ! ) met de man uit 1999 hebt gedronken. Konden jullie natuurlijk lekker bijpraten over de afgelopen jaren.Ben ook onder de indruk van het aantal kilometers, dat je per dag loopt. Ik zoek de plaatsen op op de kaart waar je doorheen bent gelopen. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Heel veel groeten
    Tini

• 02 Juni 2012 - 15:07

Jacqueline:

Hoi Hans,
    terugkomend van een kampeervakantie bij Arnhem zie ik je eerste reisverslag.
    Mooi dat het lopen goed gaat, hopelijk geneest je kleine teen vlot en gaan je knieën in de mee-werkstand, zodat je pijnvrij kunt lopen.
    Ik heb je route op de kaart bekeken, in veel plaatsjes ben ik in het verleden geweest en ik heb geprobeerd me de stadjes/dorpjes te herinneren.
    Wandel ze, ik moet je de groeten doen van Albert, je ex-NS-collega's en natuurlijk van Cor.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag,
    hartelijke groet, Jacqueline

• 03 Juni 2012 - 10:59

Til :

Lieve Hans, fijn iets van je te horen. Ik heb je verslag met belangstelling gelezen. Hopelijk gaat het nu beter met je kleine teen en wil je rechterknie misschien (eindelijk) zonder pijn meedoen.
    Je bent verder dan ik dacht. Ik had je nog in België verwacht. Verrassing dus........!
    Hier gaat het goed. We genieten volop van huis, tuin en omgeving en soms heel mooi weer.
    Ik wens je, ook namens Leo, veel loopplezier! Veel zon en.... schaduw op z'n tijd.
    Warme groet van ons samen, veel liefs en knuff Til

• 03 Juni 2012 - 13:36

Dik En Diny:

Lieve Rome-ganger
    Wat waren we blij met je reisverslag. Fijn te lezen dat het je goed gaat, buiten de ongemakken die je meemaakt. Herken je ze van de vorige keer? Uiteindelijk ben je weer een aantal jaren ouder en de jaren gaan tellen (hum, hum). Maar Hans we zijn berentrots, dat je al zo´n eind gelopen hebt. HOU VOL!!! We blijven aan je denken. Een dikke knuffel van mij en van Dik een dikke pakkerd.

• 04 Juni 2012 - 18:21

Dassen B&B Gronsveld:

Nou, ik heb je verslag gelezen en we voelen ons zeer vereerd dat je dat in je verslag gemeld hebt .Dat je onze B&B een klein paleisje noemt vinden we helemaal leuk. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Om minder pijn in je knie te hebben moet je 's nachts eigelijk een kussentje tussen je knieën leggen om de druk te verminderen. Sorry, ik wil nog altijd iedereen bemoederen !!
    Hans we wensen je heeeeeeeeeel veel sterkte en ik blijf je volgen.Leuk om te lezen wat iedereen schrijft.Tot mails ! Lily en Jeu Dassen

• 06 Juni 2012 - 15:15

Saskia:

Wonderen bestaan! Hans is een ochtendmens geworden!
    Chapeau voor de afstand die je al hebt afgelegd. Gaat het inmiddels beter met je knieën en teen?
    Liefs, Saskia