Countdown en een stroopwafel - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu Countdown en een stroopwafel - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Hans Duivenbooden - WaarBenJij.nu

Countdown en een stroopwafel

Door: hansduif

Blijf op de hoogte en volg Hans

03 Mei 2012 | Nederland, Utrecht


Ground control to Major Tom
Take your protein pills and put your helmet on
(Ten) Ground control (Nine) to major Tom (Eight, Seven, Six)
Commencing countdown (Five), engines on (Four, Three, Two)
Check ignition (One) and may Gods (liftoff) love be with you

David Bowie – Space Oddity


Beste, lieve allemaal,

En dan komt mijn vertrek op 5-5 nu toch echt heel dichtbij! Toen ik nog werkte bij het landelijk opererend vervoersbedrijf met hoofdgebouwen te Utrecht, dacht ik dat ik het druk had. Daarna werkte ik op het hoofdkantoor in Amstelveen bij de landelijk opererende uitvoeringsinstantie waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt en dacht ik het echt druk te hebben. Maar de afgelopen twee maanden, zonder werk maar volop voorbereidend op mijn tocht, waren zeker niet de rustigste (lees: drukker dan ooit). Eigenlijk was het een wedstrijdje tegen twee meetinstrumenten: de weegschaal en de klok.

De strijd tegen de weegschaal ging, anders dan bij velen, niet om het gewicht VAN mijn lichaam, maar wat er OP dat lichaam vervoerd moet gaan worden. Is het bepalen van wat je meeneemt al geen sinecure, het gewicht is steeds bepalend. Voor veel zaken bestaan er ook lichtere varianten, maar dan vaak weer met als gevolg dat ook je portemonnee heel veel lichter wordt gemaakt.

De strijd tegen de klok werd vooral bepaald door de geplande vertrekdatum en slechts twee maanden voorbereidingstijd. Inmiddels heb ik vele blogs gelezen en geconstateerd dat anderen wijzer zijn dan ik en veel ruimer de tijd nemen. Want: er moet echt heel veel geregeld, uitgezocht, uitgeprobeerd, gekocht, gepland, gelezen en bedacht worden.

Om een klein en simpel voorbeeld te noemen: in mijn vorige verslag schreef ik al een vignet met sleutels op mijn rugzak te willen hebben. Helaas bleek een dergelijk vignet (nog) niet simpel aan te schaffen. Dus heeft TSITL Multimedia Inc. maar zelf een ontwerp gemaakt. De huidige paus heeft een prachtig vignet met niet alleen sleutels maar ook de Jakobsschelp er in, maar ja, ik heb het niet zo op met die man. Even overwoog ik het familiewapen van “Van Duijvenbode” in te zetten, daar zitten ook sleutels in, vanwege de historische band met Leiden (zie voor het hele verhaal Wikipedia). Uiteindelijk is het een variant geworden van het stadswapen van Leiden, met twee gekruiste sleutels, op zijn kop geplaatst (baarden horen wat mij betreft naar beneden te hangen), in mijn huiskleuren (zwart en rood) en met diverse cirkels (ik ben een trotse zoon van Joke Cirkel). Gevolg was dus wel dat ik de nodige tijd moest steken in het ontwerp, printen en laten lamineren…

Mijn rugzak is volledig uit elkaar geweest, gewassen, gepoetst en nagekeken. Niet alleen wat er gelijk mee gaat, maar ook alles wat later opgestuurd zal worden, is uitgebreid geïnventariseerd en gewogen. Om die uitrusting compleet te krijgen zijn er heel wat winkels afgelopen (maar die kilometers tellen nog niet mee).

Ondertussen waren er nog vele gezellige afspraken, mocht ik voor een select clubje een werkelijk grandioos feest organiseren en ben ik uitgebreid op visite geweest bij mijn mondhygiëniste en tandarts, zijn mijn ogen en contactlenzen van alle kanten bekeken, heb ik overlegd met mijn huisarts over afbouwen van bètablokkers, moest de apotheek toch een mega-voorraad leveren, heb ik mijn voeten laten verwennen door een pedicure en moet ik nog naar de kapper. Mijn dermatoloog gaat met pensioen; een afspraak met zijn opvolger maak ik bewust pas na mijn tochtje.

Computerij de Duif heeft nog diverse PC´s behandeld, Klusserij de Duif heeft nog wat nuttige zaken kunnen doen en na enige overdacht is VVE Maanschild ook volledig in zeer goede handen.

Veel tijd is ook opgegaan aan de te volgen route: het is niet geheel onbelangrijk te bepalen hoe je gaat lopen. Ooit had ik met een natte vinger bepaald dat mijn variant ongeveer 3.000 km zou zijn en dat blijkt nog steeds een zeer goede schatting. Lastiger was om exacter te bepalen hoe en op basis van welke gidsen/kaarten ik ga lopen. Het voordeel van gidsen is dat naast gedetailleerde kaarten er ook een beschrijving bij zit, plus praktische info, zoals overnachtingsmogelijkheden.

Voorlopig ziet het er als volgt uit:
* De eerste dag (5-5) wordt volledig “free format” van Utrecht naar Drie-bergen
(deels via een oude NS-(!)wandeling).
* Daarna volg ik twee dagen de route van “de Jacobswegen” tot aan Den Bosch.
* Vanaf Den Bosch volg ik het Pelgrimspad, LAW 7-II (met bijbehorende gids, kaartjes 1 op 25.000) tot aan Visé (totaal van Utrecht tot Belgische grens is circa 375 km).
* In België (circa 200 km) kies ik uit diverse GR´s (Grande Randonnees) met NGI-kaarten van 1 op 100.000
* Vanaf Sedan gebruik ik IGN-kaarten (ook 1 op 100.000) om naar Reims, Auxerre, Vezelay, Le Puy-en-Velay, Avignon en via Nice naar de grens met Italië te lopen, zoveel mogelijk via GR’s (circa 1.500 km).
* Vanaf de grens met Italië loop ik zo’n 315 km op La Via della Costa (met Italiaanse gids, kaartjes circa 1 op 30.000) tot aan Sarzana.
* Daarna wordt het circa 150 km op kaartjes van 1 op 50.000 waarbij ik een variantje maak op de Via Francigena omdat ik toch die toren in Pisa wel eens wil zien (als ik dan toch in de buurt ben).
* Voor het laatste stuk van rond de 360 km gebruik ik als gids “de Weg van de Franken deel III”
(van Ben Teunissen, die toen ik hem mailde net, al lopende, het concept van deel II ging controleren).

Zaterdag 28 april heb ik een kleine proloog gelopen door hier in Utrecht mijn eerste stempels te gaan halen: de eerste in de Jacobi-kerk (waar ik een heerlijke stroopwafel kreeg; wel wat anders dan een hostie tijdens een pelgrimsmis) en de tweede bij het Huis van het Genootschap van Sint Jacob (waar ik eindelijk een fraaie wandelstok kon scoren).

Maar al met al was ik dus zo druk met voorbereiden, dat veel trainen er verder niet in zat. Dus vertrek ik net als in 1998 zonder veel conditie, maar verder wel veel beter voorbereid. En ach, er zijn niet veel dingen waar ik goed in ben, maar lopen is er daar wel één van.

Een van de moeilijkste zaken was het afscheid nemen van iedereen, daar ben ik dus helemaal niet goed in. Ik deed en doe het maar zoals mijn wandeltocht zelf: stapje voor stapje.

Terug naar de countdown: dit jaar was er extra veel media-aandacht voor de koeien die na een lange winter eindelijk weer, huppelend en al, de weide in mochten. Eerlijk gezegd voel ik me op dit moment net zo: na meer dan 9 jaar aftellen ga ik nu vol vreugde de paden op!


Met warme groet
en een dikke knuffel voor de dames,
;-)
Hans Duif

PS Voor wie meer wil weten over pelgrimages naar Rome (ook over de verschillende routes en andere achtergrondinfo): kijk eens op www.pelgrimswegen.nl

PS2 Mede dankzij dezelfde vereniging “Pelgrimswegen” heb ik mijn route samen kunnen stellen. Inmiddels loop ik het risico om als lid geroyeerd te worden vanwege gespam, maar het leverde me diverse tips op en na een bezoek aan DE kaartenwinkel in Amsterdam viel alles op zijn plek.
(@Henk, Pieter, Ben en Fokko: veel dank dus!)

PS3 Ook dit keer heb ik nog weinig spannend beeldmateriaal om jullie mee te vervelen. Ik verwacht dat dat, mede gezien de vele gigabytes aan geheugenkaartjes die ik meeneem, bij volgende verslagen anders zal zijn.

PS4 Dit is zowaar al het vierde “reisverslag” dat ik schrijf, terwijl ik nog niet eens op weg ben. Maar dit is wel het laatste verslag dat ik nog op mijn eigen PC, in alle rust en met alle hulpmiddelen, kon samenstellen. Vanaf nu zal er op vreemde toetsenborden snel een tekst ingeklopt moeten worden. En dat met mijn belabberde typevaardigheid… ;-( Bij voorbaat dus excuses voor type- en spelfouten!
(@Han: Dit is dus een duidelijke disclaimer!)

PS5 Aan de andere kant: D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3?

  • 03 Mei 2012 - 09:05

    Saskia:

    Daar ga je dan (bijna). Veel plezier! En denk eraan: hoe weinig bagage je ook meeneemt, wel elke dag een schone onderbroek aandoen. :-)

  • 03 Mei 2012 - 14:22

    Paul:

    Op 5 mei kan je starten met je geestelijk te bevrijden van alle Hollandse beslommeringen. Heel veel plezier gewenst. Ik ben reuze benieuwd naar je belevenissen en naar alle onverwachte contacten, die je onderweg gaat opdoen. Behandel je schoenen met grote liefde, want R=KxI en de impact is groot als ze je niet goed gezind zijn. Hans succes en geniet.

    Groet
    Paul

  • 03 Mei 2012 - 15:28

    Bob:

    Het is bijna zover. Ultreia, veel wandelplezier, veel mooie momenten en heel veel mooie ontmoetingen gewenst.
    Groet,
    Bob

  • 03 Mei 2012 - 16:07

    Jacqueline:

    Nog even en dan ben je echt het wandelpad op.
    Veel plezier en geniet van alle mooie momenten onderweg,
    ik kijk uit naar al jouw verhalen tijdens jouw voettocht naar Rome.
    Groetjes, Jacqueline

  • 03 Mei 2012 - 18:10

    Hans Uit Twente:

    Ik wens je heel veel succes. Geniet van wat er gebeurd.
    Ik volg je (nu nog digitaal), wellicht later fysiek naar Rome.

    You can dance
    You can jive
    Having the time of your life
    See that girl
    Watch that scene
    Dig in the dancing queen

    Good goan.

    Hans uit Twente

  • 03 Mei 2012 - 21:05

    Ida:

    Inderdaad was er hier een foutje, maar toch nog een berichtje van me voordat je "De paden op de lanen in, vooruit met flinke pas" uit Utrecht vertrekt. Wat zal je uitzien naar zaterdag, na al de besonges en beslommeringen. Eindelijk een vrij, leeg hoofje, een rugzak met wat je nodig hebt en een paar benen, waar je vertrouwen in hebt.
    Geniet en liefs, we blijven je volgen!

  • 03 Mei 2012 - 23:20

    Han:

    Hoi Hans,
    Ja, ik verheug me nu al op het publiceren van die ene foto waarop jij onder luid moeoeoehoeoeoeoe-geroep de uitgestrekte weides van Rhijnauwen in huppelt...
    Tot zaterdag!
    Grtz, Han

  • 04 Mei 2012 - 13:17

    Albert:

    Morgen ga je dus de wei in. Ik hoop dat je veel groen gras tegen zult komen. Uiteraard wensen we (Truus en ik) veel succes, mooie avonturen, bijzondere ontmoetingen en weinig mankementen toe.
    We hopen regelmatig verslagen en plaatjes te zien.
    groet Albert

  • 04 Mei 2012 - 14:55

    Margriet:

    Ik kan me dat dartele gevoel wel voorstellen ;) Goeie wandeling gewenst!!

  • 05 Mei 2012 - 16:52

    Aart Stijntjes:

    Beste Hans,
    ik wens je een hele goede reis; ik moest ineens aan je denken en nu blijkt dat dit ook de dag van jouw vertrek is. Je kunt je vanuit Nederland warm gaan lopen en de zon tegemoet gaan! Misschien wil je Minister van Buitenlandse Zaken worden als je weer terug bent. We hebben in het najaar goede mensen nodig.
    groeten
    Aart Stijntjes

  • 09 Mei 2012 - 06:45

    Gerdi:

    Veel succes, en ik blijf je verslagen regelmatig lezen.

    Veel respect man!

  • 10 Mei 2012 - 20:09

    Corry En Pim :

    Leuk jou op deze manier te kunnen volgen, we blijven kijken waar je bent. Heel veel sterkte en succes in hoofd en benen, aan je schoenen zal het niet liggen.
    Corry en Pim

  • 14 Mei 2012 - 20:46

    Caroline:

    Zo ondertussen ben je al een paar dagen echt onderweg. Ik hoop dat je alles goed gaat en dat je enorm geniet van deze ongewone vakantie. Ik hoop wat snel weer te lezen over je avonturen.

  • 23 Mei 2012 - 18:54

    B&B Dassen Gronsveld:

    Hoi Hans,
    We hebben ons vandaag nog gezien in Visé maar we hopen dat alles goed gaat ! Let op je knie en ik zal je reisverslagen zeker volgen.

    Groetjes Lily en Jeu Dassen

  • 27 Mei 2012 - 17:44

    Henry En Hanneke:

    Lieve Hans, we zouden heel graag even om een hoekje willen kijken hoe het leven bij jou er voorstaat!. Gaat alles naar wens, volgens ons heb je niet te klagen over het weer en heb je goede loopdagen (qua weer) gehad!. Nog heel hartelijk dank voor je lieve verjaardagskaart, hij was prima op tijd. Hebben een heerlijke dag gehad samen met dochters en kleinkinderen. Ik was wel benieuwd of dit de goede plek is om een reactie te plaatsen, volgens mij is dit je laatst verslag. (we worden toch een dagje ouder nietwaar, al die techniek!!!) Ontvang van ons een hele hartelijke groet, dikke knuf en klop, liefs van ons en veel loopplezier Henry en Hanneke

  • 30 Mei 2012 - 19:38

    Reina:

    Lieve Hans,

    Elke dag hebben we het er over waar je zou kunnen zijn en hoe het met je gaat.
    Al het goede!

    Liefs van Reina en Opaal

    PS ( ja, want zonder PS gaat 't niet) met betrekking tot knieën.
    Ik merk dat het echt helpt als ik 's nachts met een dun kussentje tussen deze zeer essentële onderdelen slaap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

Hans

Voetreis naar Rome

Actief sinds 02 Feb. 2012
Verslag gelezen: 3546
Totaal aantal bezoekers 48552

Voorgaande reizen:

05 Mei 2012 - 28 Oktober 2012

(d)Rome(n)

Landen bezocht: